Katolikker og farene ved New Age bevægelsen – de erfaringer Fr. Kneemiller’s fik i mødet med New Age

I dag er det ikke usædvanligt, at katolikker føler sig tiltrukket af New Age bevægelsen.  De bliver til tider, desværre, endda opmuntret af deres præster til at opsøge denne. Men hvad er New Age bevægelsen? Dr. Shea giver følgende forklaring:

Denne såkaldte New Age bevægelse er en kulturel strømning, som i dag findes i hele verden. Der er derfor et stort behov for, at katolikker forstår den autentiske katolske doktrin, så de på et sikkert grundlag kan vurdere New Age og dens mangfoldighed. De tanker og praksisser, der udgår fra New Age, er ligesom gnosticismen og dens mangfoldighed, der markerede sig stærkt i det andet og tredje århundrede, og som Kirken har fundet er i modstrid med den katolske tro. (…) Et samfund, der har oplevet et sammenbrud i troen på kristendommen og dens tradition, og som samtidig har erfaret et kontinuerligt fremskridt indenfor videnskab og teknologi, må nu konfrontere den overraskende tilbagevenden af gnosticismen, som er et konglomerat af kosmisk religiøsitet, ritualer og overbevisninger, som aldrig helt er forsvundet. Gnosticismen har sin oprindelse i de hedenske religioner i Asien, Fønikien, Egypten, Grækenland og Babylon, men også i astrologi og græsk platonisme. Dens grundregel baserer sig på læren om frelse gennem viden. New Age bevægelsen hævder, at man kan opnå denne viden på en esoterisk måde gennem metoder, som drømmeanalyse eller via et medium, som fungerer som ”åndelig leder”. (For yderligere information tryk her).

Men er New Age bevægelsen harmløs? Er den i overensstemmelse med den katolske tro? Nej, det er den ikke, og det vil Fr. Kneemiller gøre nærmere rede for ud fra de erfaringer, han har gjort:

New Age fænomenet var engang noget, som fængede de højere samfundslag, men er i dag blevet hvermandseje, fordi man med lethed kan anskaffe sig materiale vedrørende emnet både hos boghandleren eller på DVD. New Age refererer til elementer af åndelighed, der udgår fra de gamle trossystemer som Zen, gnosticisme (hemmelig viden) og Østens meditationsformer.

New Age begreber og tanker er endda blevet en del af vores terminologi. Jeg kender denne terminologi særdeles godt, da jeg tidligere har været dybt engageret i Østens meditationspraksis før min genomvendelse til katolicismen. Jeg har haft ståsted i begge traditioner. Så jeg har viden og indsigt, som er vigtig for katolikker, der ” som det naturligste” tager del i New Age praksis. Jeg har ikke før offentliggjort dette, da det har taget tid at komme ud af mit engagement i New Age.

Jeg er blevet velsignet med en god og solid katolsk uddannelse på St. Charles, Mo, hvor jeg igennem hele min skoletid samt ungdomsuddannelse blev undervist af et utal af troende præster og ordenssøstre. Efter high school (gymnasiet) var jeg klar til at ”udforske” livet. Hvad angik mit trosliv, altså det katolske, så var det fint nok, men jeg havde behov for mere åndelig dybde. På universitet i Missouri blev jeg grebet af yogaens filosofi, og da jeg læste min første bog om yoga ”Heaven Lies Within”, syntes det som om, at det passede godt sammen med det, jeg søgte. Gjorde Jesus ikke også brug af alle disse formuleringer? Efter et år, hvor jeg på må og få læste, hvad der var af ”gør-det-selv-bøger” i forhold til at udøve yoga, begyndte jeg at praktisere Østens meditationsteknik, nærmere betegnet Trancendental meditation. Fra da af (i starten af 1970’erne) fulgte 18 år, hvor jeg praktiserede alt, hvad der er forbundet med denne teknik. Jeg havde rejseaktivitet, som omfattede omkring en halvt snes lande, hvor jeg opholdt mig i flere måneder, og jeg var tæt på at være uden for USA i et år, hvor jeg studerede meditationsteknikker, og hvordan jeg kunne forbedre min (meditations)praksis.

Jeg troede også, at jeg mødte nogle af de mennesker, der virkelig var noget her i verden f.eks Deepak Chopra, der nu fungerer som en selvbestaltet selvhjælpsguru og Johnny Gray, forfatteren til ”Men are from Mars, Women are from Venus”. På det tidspunkt forekom det mig helt naturligt (og godt), at selv katolske ledere såsom Trappisterne i Massahusetts også praktiserede disse meditationsteknikker, og at (katolske) præster tilskyndede til at gøre det samme. Alt syntes godt på det tidspunkt, fordi det jeg lærte, var at dette ”bare” var en teknik, der (kunne) berige ens religiøse liv, og at mantraet, der blev benyttet under meditationen (blot) var en række ord, som egentlig ikke gav mening. Der skulle gå årtier, før jeg fandt ud af, at disse mantraer er en recitation af navnene på de hinduistiske guder.

Efter at have været engageret i Østens meditation i 18 år, begyndte jeg at tage del i rosenkransbøn i familiært regi, i første omgang af ren nysgerrighed. Jeg lærte, at man skal ”bede med hjertet”, og det ændrede min bønspraksis fra at være ren rutine til at være en samtale med – og have en relation til Kristus. Med mine nye ”rosenkransvenner” nød jeg at tage del i katolske begivenheder og arrangementer. Den første ændring, jeg bemærkede, var, at jeg ønskede at være blandt mennesker, som havde den katolske tro, og måden at tale på samt New Age kulturen begyndte at virke underlig, ja endda mærkelig.

Efter få år sejrede katolicismen, og jeg stoppede helt med at beskæftige mig med Østens meditation. På det tidspunkt spekulerede jeg på, om jeg uden videre kunne forlade alt dette, uden at det så at sige blev afsluttet? Fem år på (præste)seminariet blev det næste (for mig), og snart efter ordinationen begyndte jeg at deltage i helbredelsesmesser i Sacred Heart Cathedral i Davenport. En af præsterne der bad (på det tidspunkt) en bøn for mig med henblik på udfrielse og anbefalede mig at forsage mantraet, (jeg havde benyttet i mange år), og dette var et stort skridt til at befri mig fra mine bindinger til Østens meditation.

Min historie fortsætter i 2010, efter at jeg havde været på rejse som militærpræst i Afghanistan, deltog jeg i en helbredelsesbegivenhed i Chicago. Denne begivenhed blev afholdt på seminariet i Mundelein i august måned hvert år og er for præster, der arbejder med helbredelsesmesser og træningspraksis for excorcister. Her mødte jeg Fr. Bob Thorn, en præst fra bispedømmet Wisconsin, hvis historie lignede min, og som også tidligere havde fungeret som meditationslærer og nu var katolsk præst. Fr. Thorn hjalp denne aften med at lytte til skriftemål, så jeg ventede som den sidste i køen af folk, der skriftede hos ham. Jeg tænkte, at ”Fr. Thorn måtte have speciel viden om Østens meditationsformer samt den efterfølgende genomvendelse til katolicismen, som han kom fra. Jeg troede også, at denne samtale ville være en ”tilbagelænet” samtale ’med morsomme tilbageblik’ på ’de skøre ting’ vi havde foretaget os i 70’erne, når det drejede sig om meditation og den slags …”.

Men så snart jeg satte mig ned med Fr. Thorn, var der ikke plads til ”morsomme tilbageblik”, for dette var alvor. Jeg fortalte ham, at jeg havde fungeret som meditationslærer på samme tidspunkt som han, og han så meget bekymret på mig og sagde: ”Bill, du bærer stadig Østens meditation i dig”. Han fortsatte med at forklare, at jeg skulle forsage hver eneste gud indenfor Hinduismen, som påkaldes under meditationen. Jeg indså, at han havde ret. Trancendental meditation rummer snesevis af påkaldelser til guder såsom Brahma, Shiva osv; de figurer som en del af ”måden” at meditere på og som en del af den teknik, man underviser i.

Derpå henvendte vi os til dem, der ledte denne begivenhed og spurgte dem, om de kunne bede for os denne aften. Fr. Thorn downloadede meditationen fra internettet, og vi var klar til at blive bedt for i denne intention for (at blive udfriet).

Tre præster hjalp med dette herunder en fra Canada og en fra Peru, begge, forstod jeg var de mest kompetente excorcister i verden. Præsterne befalede mig at forsage hver eneste af de hinduistiske guder og bekende Jesus Kristus som frelser, dette stod på i godt og vel et kvarters tid. Jeg forsagede hver eneste af de hinduistiske guder og præsterne sagde uddrivelsesbønnen. Denne helbredelse var en gave af meget dyb nåde. Hold da op, dette er, hvad åndelig helbredelse kan gøre ved en! Den nat sov jeg som en sten.

Den næste uge og i de efterfølgende måneder følte jeg mig langt lettere og mere fri, end jeg havde gjort nogensinde før i mit liv. Ved en helbredelsesmesse i Davenport den følgende uge holdt jeg et oplæg omkring det at komme ud af New Age og dens mange forgreninger og brugte efterfølgende godt og vel halvanden time på at lytte til skriftemål og bede for folk, som havde gjort sig tilsvarende erfaringer. Jeg vil aldrig anbefale nogen at gøre brug af Østens meditation. Men jeg ser nu, at det tankesæt som New Age gør brug af – samt hinduismen i ny forklædning, gennemsyrer vores kultur og endda i nogle af vore sogne.

”Mange mennesker føler sig overvist om, at det er harmløst, at man ”låner” noget fra Østens visdom, men eksemplet med Trancendental meditation bør mane til forsigtighed blandt kristne, så de ikke udsætter sig for den risiko, der er ved at ”eksperimentere” med en religion, der ikke er det, den giver sig ud for at være (i dette tilfælde Hinduismen)”, dette fremgår klart af den kirkelige formaning fra 2003 med titlen: ”Jesus Christ, the Bearer of the Water of Life: A Christian Reflection on the New Age”.

”Der er ikke noget problem, at man ønsker at lære at meditere, men man skal være opmærksom på hvem – eller hvilket indhold, der er genstand for meditationen, om det er Gud og dermed Jesus Kristus, eller om det simpelthen handler om at udforske selvets dybder”, fremhæver formaningen.

Kirkens lære minder os om, at vi i Jesus Kristus finder Den, der bør lede os, Han som er Den sande Gud og det sande menneske og kilden til godheden.

(Fr. Kneemiller er præst ved St. Joseph Parish in Hills og St. Mary parishes in Lone Tree og Nichols).

Den autoriserede engelske udgave af dette vidnesbyrd er skrevet af Fr. Knemiller og publiceret på Catholicism Pure & Simple d. 18.januar 2011. Den kan læses på: https://catholicismpure.wordpress.com/2011/01/18/catholics-and-the-dangers-of-new-age-movement-the-experience-of-father-kneemiller

(Oversat af Mogens Bohn og Patrick Fyrst)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s