Vedrørende Islam: man må tænke på en anden måde, end man gjorde i 60’erne

For nylig modtog jeg en mail fra en læser, der følte sig ”berørt” af mit skeptiske syn på Islam. Mellem 1963 og 1965 arbejdede han for en fredsbevarende styrke i et muslimsk område i Nigeria. Hans udgangspunkt og overbevisning var, at ”alle mennesker fundamentalt set er ens”, og at ” alle grundlæggende stræber mod det samme”.  Han fastholdt, at kulturel forskellighed blot er af mere overfladisk karakter.

Hans synspunkt er almindeligt blandt mennesker, som blev voksne i 60’erne og 70’erne. Og da en stor del af vores samfunds dominerende fortællinger blev udviklet i den periode, er denne optimistiske opfattelse stadig udbredt. Men tiden ændrer sig, selvom fortællingerne ikke gør det.

For eksempel er virkeligheden i Nigeria i dag væsentlig anderledes, end den brevskriveren oplevede midt i 60’erne. Det synes ikke længere som om, at alle ønsker at leve efter de samme grundregler. Rent faktisk ønsker mange muslimer at nægte kristne adgang til at opfylde disse basale rettigheder, som f.eks retten til at bede i fred og endda retten til et liv.

Joseph Bagobiri, som er biskop i Kafanchan i det nordvestlige Nigeria, fortæller, at alene i hans bispedømme er: ”53 landsbyer blevet nedbrændt, 808 mennesker er blevet myrdet, 57 er blevet såret og 1422 huse og 16 kirker er blevet ødelagt”. Desuden viste en rapport fra det internationale samfund for menneskerettigheder og lovgivning sidste år, at 16.000 kristne er blevet myrdet i Nigeria siden juni 2015.

Det, der foregår i Nigeria, sker overalt i den muslimske verden. ”Åbne Døre” i USA (Åbne Døre er en upolitisk, international missionsorganisation, som arbejder på tværs af kirker og foreninger med en omfattende aktivitet i hele verden) kan rapportere, at på globalt plan står kristne over for en alvorlig forfølgelse, som i et stort omfang foretages af muslimer. Spørgsmålet er derfor, hvad er den rigtige Islam: Den fredelige Islam, som er brevskriverens erfaringsgrundlag fra 60’erne eller den militante og aggressive Islam, som eksisterer i dag?

Tager man udgangspunkt i de 1400 år, hvor Islam har ageret militant og aggressivt, så tager den relativt rolige periode sin begyndelse, da det Ottomanske imperium går i opløsning i starten af det 20. århundrede, men denne relativt rolige periode synes at være en parentes i historien. På det tidspunkt, hvor brevskriveren arbejdede i den fredsbevarende styrke i Nigeria, var man i den muslimske verden langt mere moderat, end man er i dag eller var i fortiden. Den form for Islam, han oplevede, afveg markant fra den traditionelle form for Islam.

Noget af det, der kendetegnede denne periode, finder man i en artikel, der er i The Chronicle og Higher Education af Ali A. Allawi, tidligere minister for kabinettet i Irak:

Jeg er født og opvokset i en moderat muslimsk familie i Irak. På den tid i 1950’erne var sekularismen begyndt at sprede sig blandt den politiske, kulturelle og intellektuelle elite i Mellemøsten. Det syntes som om, at det var et spørgsmål om tid, før Islam for alvor ville miste sit greb om den muslimske verden. Selv formuleringen, ”den muslimske verden”, var ganske usædvanlig, da muslimer i større udstrækning definerer sig selv ud fra nationale, etniske eller ideologiske tilhørsforhold end ved deres religion.

Kort fortalt, det muslimske samfund var mere moderat på den tid, fordi man bevægede sig væk fra Islam. Som Allawi bemærker: Selv for et barn var det tydeligt, at man var ved at bevæge sig væk fra Islam. Selvom religion var obligatorisk i skolen, var der ingen, der lærte os reglerne for bøn, eller man forventede ikke af os, at vi fastede under Ramadanen. Vi reciterede de kortere vers i Koranen, men selve den hellige bog forblev uåbnet, stod på hylden eller lå i skuffen.

Den mere moderate retning af Islam, som var mere fremherskende i den muslimske verden i det sidste århundrede, var ikke resultatet af en dybere fromhed, men snarere en omsiggribende sekularisering. Der eksisterer stadig en rest af denne moderate tankegang i de muslimske lande, men det burde være klart for enhver, som følger med i de aktuelle begivenheder, at den traditionelle (konservative) og tekstnære Islam igen er på fremmarch. Lårkorte nederdele er ikke noget, man længere ser i Teheran og Kabul, den var ellers en del af gadebilledet i halvfjerdserne, men derimod har hijab’en fået et ”comeback” i den muslimske verden. Med andre ord, sekulariseringsprocessen er gået i stå.

Det uforståelige er, at den Vestlige verden ikke har fattet det. Hvorfor? Svaret skal måske findes i, at det 7. århundredes Islam’s tilbagevenden fuldstændig underminerer den multikulturelle overbevisning om, at alle kulturer grundlæggende deler de samme værdier. Derfor ”bilder” mange sig ind, at den muslimske verden stadig er den samme, som dengang kong Farouk (i Egypten) og Shahen i Iran sad på regeringsmagten, altså den relativt korte periode hvor ”sekularismen vandt frem”.

Desværre lever Den katolske Kirke, en af de vigtige organisationer, stadig i fortiden, med hensyn til Islam. Det synes som om, mange i Kirken stadig tænker og agerer som om, vi stadig befinder os i 1965, og at Nostra Aetate (som blev offentliggjort i 1965) stadig gælder vedrørende Islam.

Afsnittet om ”Muslimer” i Nostra Aetate afspejler den multikulturelle opfattelse, at kulturelle forskelle er uden betydning, og at alle mennesker har de samme grundlæggende ønsker. Derfor forsøgte dokumentets forfattere ”med vold og magt” at fremhæve ligheder mellem kristendommen og Islam endda ved at gå så langt som til at antage, at de to trosretninger deler de samme moralske værdier.

Selvfølgelig er det praktisk talt umuligt at ignorere den radikalisering, som har præget den muslimske verden siden 1965. Men i deres ønske om at bevare den fortælling, der omhandler Islam, og som er essensen i Nostra Aetate, har Kirkens ledere fundet en måde, hvorpå de kan komme uden om dette ubehagelige faktum. Muslimer, der forfølger og terroriserer ikke-muslimer, kan siges at have ”forvrænget” eller ”perverteret” deres religion, for i henhold til pave Frans’ egen udtalelse, ” står den autentiske Islam – samt en passende forståelse af Koranen i modsætning til enhver form for vold”.

Så sent som den 16. marts sagde pave Frans til en repræsentant for organisationen for Islamisk Samarbejde, at der ingen forbindelse er mellem Islam og terrorisme. Ved andre lejligheder har paven endda udtalt, at muslimsk radikalisering kan afhjælpes, ved at muslimer søger dybere ind i deres tro og finder vejledning i koranen. Dette står i sagens natur i stærk kontrast til Allawi’s egne erfaringer, nemlig at en moderation af Islam ikke sker, ved at muslimerne søger dybere ind i troen, men ved at de ”afkobler sig fra Islam”.

Kirkens ledere klynger sig til et syn på Islam, som burde være forsvundet med halvfjerdserne. Med mindre og indtil de antager et ”bredere” syn på Islam, vil de fortsætte med at være en del af problemet snarere end at være en del af løsningen.  

Den autoriserede engelske oversættelse af denne artikel er publiceret på LifeSiteNews.com d. 19. april 2018. Den kan læses på: https://www.lifesitenews.com/opinion/on-islam-catholics-cant-have-a-sixties-mindset-anymore?utm_source=LifeSiteNews.com&utm_campaign=f85f4ab2ab-Catholic_4_19_2018&utm_medium=email&utm_term=0_12387f0e3e-f85f4ab2ab-402270181

(Oversat af Mogens Bohn og Patrick Fyrst)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s