Åbenbaringen af Guds Barmhjertighed

Indledning

Det hellige Triduum, der består af Skærtorsdag, Langfredag og Påskenat minder os om den åbenbarede Guds Barmhjertige kærlighed, som er kommet til os ved Vor Herre Jesu Kristi lidelse, død og opstandelse. Disse tre hellige dage i kirkeåret markerer de begivenheder, hvorved Vor Herre vandt menneskehedens frelse og gjorde os (med Ham) til arvinger til det evige liv. Disse dage giver os også en forståelse af, hvor stor en gave, Guds kærlighed og nåde er, og det var for denne gave, Guds Søn led og døde.

De 50 dage, som påsken varer, starter med en fejring af Vor Herres opstandelse og afsluttes med, at Han sender Helligånden ved Pinseunderet, og hele dette forløb viser, hvordan Gud fortsætter med at udøse Sin barmhjertighed over os ved Sin Søn, Vor Herre, der opstod fra de døde, og som i Sin Kirke er levende for os. I de begivenheder, der sker i løbet af det hellige Triduum, og som når sin kulmination i opstandelsen, er ethvert menneske til alle tider omgivet af Guds kærlighed, som er kernen i det hellige Triduum. Efter at Kristus var opstået, steg Han op til Gud Fader og tog sæde ved Hans højre hånd. Herfra nedsendte Han Helligånden over apostlene, som fra dem udgik til hele Kirken. Fordi Helligånden dvæler i Kirken, er Kristus med os hele tiden, specielt i sakramenterne, indtil Hans genkomst i herlighed på den sidste dag.

Offentlig – og privatåbenbaring

I det forrige århundrede fremstod Vor Herre i en privatåbenbaring for en polsk ordenssøster, Maria Faustina Kowolska, som var Søster i ordenen, Søstrene af Barmhjertighedens Guds Moder. Formålet med denne privatåbenbaring var at drage os tættere til en offentlig åbenbaring af Faderens umådelige store kærlighed til os, som er repræsenteret i Hans Søn. Som det er med alle privatåbenbaringer, skulle også denne privatåbenbaring til Søster Maria Faustina drage os tættere til en forståelse af den offentlige åbenbaring af Guds kærlighed, som ligger i Hans Søns inkarnation og frelsergerning.

I det særlige tilfælde med Søster Maria Faustina var privatåbenbaringen centreret omkring Guds Barmhjertighed. Søster Faustina førte omhyggeligt dagbog og nedskrev alt det, Vor Herre lærte hende om Hans grænseløse barmhjertighed overfor os. Det, Søster Maria Faustina fik nedskrevet i forbindelse med Jesu åbenbaringer til hende, har fået titlen: Diary: Divine Mercy in My Soul, og den kan anskaffes ved henvendelse til broderordenen: the Marians of the Immaculate Conception, som har ansvaret for ”the National Shrine of the Divine Mercy” i Stockbridge, Massachusetts. Efter at have læst denne dagbog og gentagne gange vendt tilbage til den for at genlæse specifikke passager, kan jeg kun varmt anbefale Jer at anskaffe et eksemplar og benytte det i Jeres daglige åndelige læsning og refleksion.

Hvorfor netop en privatåbenbaring relateret til Guds Barmhjertighed?

Privatåbenbaringen om Guds uendelige barmhjertighed overfor os kom på et tidspunkt, hvor mange havde mistet håbet. Åbenbaringen skete i mellemkrigstiden, i tidsrummet mellem 1. Verdenskrig og 2. Verdenskrig, en tid præget af megen lidelse samt en manglende tro på fremtiden. Det var også på dette tidspunkt, at de antireligiøse filosofier som rationalisme og ateistisk materialisme (Marxisme) havde fundet indpas i populærkulturen og efterladt den fornemmelse hos mange mennesker, at der ikke fandtes noget (andet og større) end dem selv og den materialistiske verden, de var i. Det havde den konsekvens, at man glemte Gud og den plan, Han har for menneskeheden og den verden, de var en del af, og resultatet blev håbløshed.

Som et svar på den håbløshed, som mennesket befandt sig i, åbenbarede Vor Herre for Søster Maria Faustina et billede af Sig selv, som skulle minde os om, at Han aldrig svigter i forhold til Sin barmhjertighed. På billedet ser man to stråler i farverne rød og hvid, der udgår fra Jesu gennemborede Hjerte efter Hans død på korset. Jesu Hjerte blev, som det står skrevet, gennemboret af en romersk soldats lanse. De to stråler er et symbol på den uophørlige udstrømning af guddommelig nåde fra Jesu herliggjorte Hjerte, den Jesus, der sidder ved Faderens højre hånd. Det er specielt i dåbens og Den hellige Eukaristis sakramente, at den guddommelige nåde er til stede. Under billedet finder man indskriften: Jesus, jeg stoler på Dig. Disse ord er vores bøn, når vi ser på dette billede af Vor Herre, Guds Barmhjertighed inkarneret.

”Rosenkransen” til Guds Barmhjertighed og Guds Barmhjertighedssøndag

Gennem Søster Maria Faustina bad Vor Herre om, at vi hver dag beder rosenkransen til Guds Barmhjertighed kl. 15.00, for det var på det tidspunkt, Han døde for vores frelse. Han bad også om, at vi fejrer Festen for Guds Barmhjertighed den første søndag efter Påske. En forberedelse til denne fest kan være en novene, der består af at bede ”rosenkransen” til Guds Barmhjertighed i 9 dage, begyndende med Langfredag. De mennesker, der helhjertet gør dette, altså vedholdende og dagligt beder rosenkransen til Guds Barmhjertighed og beder novenen op til Guds Barmhjertighedssøndag, kan kun blive opfyldt med håbet om Guds barmhjertige kærlighed og samtidig blive styrket til at stå imod fristelse til at miste modet og fortvivle.

Den, der virkelig søgte at fremme kendskabet til hengivenhedsakten til Guds Barmhjertighed, er vor seneste og mest elskede pave Johannes Paul II. Han var først ærkebiskop over Krakow, og derpå blev han pave. Pave Johannes Paul II helgenkårede Søster Maria Faustina den 18. april 1993, og han kanoniserede hende den 30. april 2000 den første søndag efter påske. Under sin prædiken (i Messen) erklærede han: det er vigtigt, at vi tager hele dette budskab, der er kommet fra Gud, til os på denne første søndag efter påske, som fra nu af i hele Kirken vil blive defineret som Guds Barmhjertighedssøndag, og siden den 30. april 2000 er den første søndag efter påske blevet fejret som Guds Barmhjertighedssøndag.

På Guds Barmhjertighedssøndag skal billedet af Guds Barmhjertighed, som blev åbenbaret for Skt. Faustina, fremstilles i kirken eller kapellet, og den prædiken, præsten holder, skal indeholde refleksioner over Guds umådelige store barmhjertighed overfor os. For at fejre Guds Barmhjertighedssøndag på behørig vis, bliver de troende bedt om at gå til skrifte og modtage Den hellige Kommunion og oparbejde en indre og stor tro på Guds Barmhjertighed og vise barmhjertighed overfor næsten, som har behov for den. Vi bør skrifte på selve søndagen, hvor vi fejrer Guds Barmhjertighed eller et par dage før denne dag, så vi er fri for dødssynd samt enhver tilknytning til synd og dermed kan modtage Den hellige Kommunion på denne festdag.

Konklusion

Vedrørende Guds Barmhjertighedssøndag har Skt. Faustina nedskrevet følgende ord: ”Min datter, Jeg ønsker, at Barmhjertighedens fest skal være en tilflugt og et gemmested for alle sjæle, og først og fremmest for de arme syndere. På denne dag er min barmhjertigheds inderste væsen åben, jeg udgyder et hav af nådegaver over de sjæle, der nærmer sig Min barmhjertighedskilde. Den sjæl, som på denne dag kommer til skrifte og modtager Den hellige Kommunion skal opnå fuldstændig tilgivelse af synd og straf. På denne dag er alle Guds sluser åbne, hvorfra nådegaverne flyder; gid ingen sjæl må frygte for at nærme sig Mig, selvom deres synder skulle være røde som skarlagen” (Diary, nr. 699). Lad os nærme os denne kilde med Guds Barmhjertighed, som flyder i bodens sakramente og fremfor alt i Den hellige Eukaristi. Lad os bede for i de kommende dage og under novenen før festen for Guds Barmhjertighed, at alle sjæle, der er kommet væk fra Vor Herre, vil modtage tilgivelsens nåde og forsone sig med Gud og næsten.

Må I alle erfare et velsignet Triduum, som vi skal til at fejre. Må fejringen af festen på Guds Barmhjertighedssøndag fylde Jer med den fred, der stammer fra syndstilgivelsen samt den glæde, der udgår fra Helligånden, der dvæler i os.

Den autoriserede engelske udgave af denne prædiken er skrevet af kardinal Raymond L. Burke mens han var ærkebiskop i Skt. Louis. Den kan læses på: https://www.piercedhearts.org/hearts_jesus_mary/christology/revelation_divine_mercy.htm

(Oversat af Mogens Bohn og Patrick Fyrst)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s