Glem ikke de hellige sjæle i purgatoriet

Catherine-Mectilde de Bar var kendt for den tillid, hun nærede til de hellige sjæle i purgatoriet, og hun så sig selv forbundet med de hellige sjæle i alle dele af sin ordens liv. Ved at betragte de hellige sjæle, som en integreret del af en ordens daglige liv, viser Moder Mectilde, hvor meget hun identificerede sig med den gamle benediktinske tradition, hvor man frembærer (sin) lidelse for de troende, der har forladt denne verden. Det var Skt. Odilo fra Cluny (962-1049), der fik grundlagt alle sjæles dag (den 2. november) i sit kloster samt alle klostre i Cluny. Denne fest spredte sig til hele Kirken i Vesten. De hellige sjæle har mere end nogensinde brug for vores forbøn på deres vegne, og vi har på grund af de udfordringer og problemer, vi dagligt slås med mere end nogensinde brug for, at de går i forbøn for os. Moder Mectilde skriver følgende:

Jeg vil også minde Jer om de hellige sjæle i purgatoriet. I bør bede for deres lindring. De varetog med nidkærhed tilsynet med vores ordenshus; I ved, hvor stor en støtte de ydede os i begyndelsen. De bistår os stadig med deres beskyttelse. De har et stort behov for hjælp. Hjælp dem ved at yde gerninger i dyd og kærlighed for dem (ved bøn). De befinder sig ikke i purgatoriet, fordi de har gjort deres gerning i dydighed, men for at have undladt at gøre dem. I kan ikke forestille Jer her og nu, hvor meget den bøn, vi beder for dem, bringer dem trøst og lindring, og dette betyder langt mere end bønsaktiviteten rettet mod de afdøde. En kærlighedsgerning, hvor man giver afkald på sig selv til fordel for andre, eller at man undlader at ytre – eller markere sig i situationer, der er udfordrende eller tilspidsede. Det er netop disse handlinger, der er til stor hjælp for de hellige sjæle i purgatoriet. Det er derfor, jeg påbyder Jer ikke at lade en eneste dag i dette år, ja i hele Jeres liv, gå til ende, uden at I i Jeres bøn har husket på de hellige sjæle i purgatoriet. I vil erfare deres taknemmelighed, og de vil bede til Gud for Jer, og Hans nåde og barmhjertighed vil komme Jer i møde. Guds nåde er over de hellige sjæle i purgatoriet, og Han hører deres bønner, som er en forbøn for os (Conference 41).

Den autoriserede engelske udgave af denne artikel er publiceret på bloggen Vultus Christi den 4. november 2019. Den kan læses på: https://vultuschristi.org/index.php/2019/11/forget-not-the-holy-souls-of-purgatory

(Oversat af Mogens Bohn og Patrick Fyrst)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s