Benyt bodens sakramente!

”Hvis der er et (helt særligt) himmelsk ’påfund’ i Den katolske Kirke, så må det helt sikkert og næst efter det Allerhelligste sakramente, være bodens sakramente” (John Henry Newman).

Bodens sakramente er ét af de sakramenter, jeg holder allermest af, og jeg forsøger at gøre brug af det så ofte som muligt. Men sådan har det ikke altid været. Jeg er konvertit, og jeg kan stadig huske, hvor akavet mit første skriftemål var. Jeg gruede for det i ugerne op til, at det skulle foregå, ligesom hvis jeg skulle fortælle mine forældre, at jeg havde totalsmadret deres nye bil.

Det værste var, at den gode præst, som skulle forestå skriftemålet, insisterede på, at det skulle foregå ansigt til ansigt. Der ville altså ikke være mulighed for anonymitet på nogen måde, dette skulle ikke være for let.

Helt ærligt, så var det ydmygende, og jeg husker, at mine øjne var rettet mod gulvet det meste af tiden. Men efter ydmygelsen kom det bedste, det var lyden af de ord, som præsten siger under absolutionen. Det var særdeles kraftfuldt, og det gjorde Guds nåde meget konkret på en helt ny måde.

Som protestant vidste jeg aldrig helt, om jeg var blevet tilgivet, var min anger dyb nok? Havde jeg bedt længe og intenst nok? Selvfølgelig havde jeg det, jeg blev fortalt, at jeg bare skulle have en tro på, at alt var i orden, men da jeg er en skrupuløs type (og jeg har stadig problemer med dette), kunne jeg tage mig selv i at tvivle på mine bevæggrunde og oprigtighed. Ofte og gentagne gange bad jeg de samme bønner om tilgivelse blot for at have én eller anden form for målestok.

Så var der min skyld over at holde mine synder hemmelige for verden. Jeg kunne udadtil vise en hellig og retfærdig adfærd, men der var ingen, der virkelig vidste, hvad jeg ”gemte på” under overfladen. Jeg følte mig som en hykler opfyldt af hemmelige synder.

Bodens sakramente ændrede på alt dette. Jeg kan ikke holde mine synder hemmelige og slet ikke i længere tid. Og jeg behøver ikke at tvivle på, om jeg er blevet tilgivet. Jeg kan på en konkret måde høre, at det er jeg, og denne sætning kan jeg høre blive sagt, så ofte jeg har behov det.

3 grunde til at benytte bodens sakramente

Mange mænd er enten flove over eller bange for at benytte bodens sakramente. De prøver at undgå det så længe som muligt og finder på en mangfoldighed af undskyldninger for ikke at gøre det. Hvis du føler dig ”ramt”, så er her tre grunde til, at du bør opsøge bodens sakramente så hurtigt som muligt.

1.      En ny begyndelse: Ligegyldigt hvad du har gjort, (tænk på det værste du kunne gøre) finder du barmhjertighed og helbredelse i bodens sakramente. Når du går ud fra skriftestolen, er du blevet befriet fra synden på en måde, som du aldrig nogensinde har oplevet det før. Hvorfor skulle du ikke ønske at modtage denne gave?

Selvom du ikke har begået nogle alvorlige synder, er det at gå til skrifte som at blive vasket ren. Svaghedssynder sætter sår på sjælen og gør den praktisk talt snavset. Lad ikke din sjæl blive snavset og ildelugtende af svaghedssynder. Opsøg bodens sakramente. 

2.      Den konkrete tilgivelse: Vor Herre sætter os ikke i den situation, hvor vi selv skal gætte os til, om vi er blevet tilgivet. Når præsten udtaler absolutionen, bliver din sjæl øjeblikkelig og fuldstændig helbredt. Det, der er vigtigt at huske på, er, at i bodens sakramente er Jesus til stede ved præsten. Hvis Jesus var her på jorden, ville du så ikke gå til Ham og bede om tilgivelse? Hvis du ønsker at opleve den guddommelige barmhjertighed på en konkret måde, så er bodens sakramente stedet.

3.      Du modtager nåden: Det er en forkert betragtning, at skriftemålet kun handler om at komme af med sine synder. Det er ganske enkelt ikke korrekt. Det er ikke kun vores synder, der bliver taget fra os og havner på havets bund, vi modtager også den nåde fra Kristus, som vi så desperat har behov for til at kunne leve et helligt liv. Desto mere du gør brug af skriftemålet, desto mere nåde modtager du.

Hvad venter du på?

Derfor mænd, kom nu afsted og opsøg bodens sakramente. Selvom du måske ikke altid har lyst til det, så er dette sakramente en stor gave. Lad ikke frygt, skyld eller forlegenhed afskrække dig.

Jesus venter på dig i bodens sakramente, og Hans Hjerte længes efter at give dig Sin nåde i overflod. Hvad venter du på? Kom afsted og opsøg bodens sakramente.

Den autoriserede engelske udgave af denne artikel er publiceret på The Catholic Gentleman, og den kan læses på: https://catholicgentleman.net/2013/08/go-to-confession/

(Oversat af Mogens Bohn og Patrick Fyrst)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s