Quaerite faciem eius semper

I Dit Ansigts hemmelighed

Når verden og Kirken bliver overrasket eller rystet, og Den svarer med højlydt diskussion, er det munkens opgave at forsvinde på en radikal måde ind i stilhed og tilbedelse, og der søge det eneste nødvendige, nemlig Herrens Ansigt. Quaerite faciem eius semper. Munken lever skjult i Kirkens hjerte, bag ved sløret, i det Allerhelligste i Kirken, hvor ingen lyd høres udover kærlighedens vedvarende hjerteslag. Munken foretrækker den ukrænkelige stilhed i den mystiske og hellige del af Kirken, som er Kristi Hjerte, fremfor offentlige skænderier og udveksling af meninger.

Hvor stor er dog din godhed, som du har gemt til dem, der frygter dig! Du viser den mod dem, der søger tilflugt hos dig, for alle menneskers øjne. Du skjuler dem hos dig, fjernt fra menneskers overgreb; du gemmer dem i din hytte, fjernt fra anklagende tunger” (Sl 31:20-21).

Djævelen søger hele tiden at vække uro hos munken og lokke ham ud fra stilheden og hans adskillelse fra verden, som er hans naturlige væren. I de øjeblikke, hvor der optræder frygt, almen og åndelig forvirring og tvivl, er det klogeste og bedste svar, at man søger dybere ind i Kirkens hjerte, og dermed følger det eksempel, som Johannes Døberen, Skt. Antonius fra Egypten og Skt. Benedikt gav. Det er at følge Den hellige Jomfru Marias eksempel, for hun ”gemte alle disse ord i sit hjerte og grundede over dem” (Luk 2:19).

Den urokkelige kærlighed

Kirkens mystiske hjerte er at finde i stilheden og Den skjulte hellige Hostie og i stilheden og ørkenens dække helliggjort ved Kristi og englenes tilstedeværelse. Der, i Kirkens hjerte, er en urokkelig kærlighed, en konstant ufejlbarlig kærlighed, en kærlighed, der åbenbarer sig som barmhjertighed overfor enhver form for sorg.

Vi, der på mystisk vis repræsenterer keruberne og synger den trefoldige hymne til Den livgivende Treenighed, lad os tilsidesætte livets bekymringer, så vi kan tage imod Ham, der er Konge over alt og alle, der kommer på usynlig vis ved Den guddommelige Hostie. (Cherubikon, Byzatine Divine Liturgy)

Indtil dagen bryder frem

Hvad skal vi da gøre med vores spørgsmål og frygt? Vi skal give slip på dem. De vil blive besvaret og fordrevet på det tidspunkt og på den måde, som Gud finder bedst. Og hvis vores spørgsmål bliver besvaret, er det, for at vi kan vokse i tro og håb, mens vi våger ”indtil dagen bryder frem, og morgenstjernen stiger op i jeres hjerter” (2 Pet 1:19). Hvad skal vi gøre med vores frygt og ængstelse? Vi skal overdrage dem til Marias moderlige hjerte og stole på, at hun vil tage hånd om dem, når hun finder, at tiden er den rette. Vi er trods alt (kun) børn, som er for små til at tage favntag med det, der skræmmer os og med frygten for det ukendte, men vi har en moder, der er havets stjerne, som roligt skinner og kaster lys over de stormombruste bølger selv i den mørkeste nat.

At bede meget

For en munk ligger svarerne ikke i megen tale, men i at bede meget, ligesom når et barn ligger trygt i sin moders favn og ved hendes bryst, ligesom Johannes, den discipel Jesus elskede, der lagde sit hoved til Jesu Hjerte. Forandringerne og usikkerheden i dette liv er faretruende og urovækkende, men ovenover al denne forandring og upåvirket af den, er Gud, som vi hver dag kalder på i den niende time (None): immotus in te permanens, ”i Dig selv uberørt og uforanderlig”. Essensen af den guddommelige uforanderlighed er, at ”vi kender og tror på den kærlighed, som Gud har til os” (1 Joh 4: 16). Lad os derfor skjule os og være tavse ved at dvæle i den kærlighed, der ligger i Kirkens hjerte.

Den autoriserede engelske udgave af denne artikel er publiceret på bloggen Vultus Christi den 18. maj 2017. Den kan læses på: Quærite faciem eius semper – Vultus Christi

(Oversat af Mogens Bohn og Patrick Fyrst)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s